BALK Gastblog

 

Is er een onderwerp, thema, verschijnsel, probleem of een trend in de wereld van het amateurmuziektheater of de lichte koormuziek waarover je iets te zeggen hebt? Schrijf een BALK Gastblog! Let wel hierop:

  • een gastblog telt maximaal 400 woorden
  • de webredactie van BALK behoudt zich het recht voor de tekst licht te redigeren met het oog op spelling, interpunctie e.d.
  • de webredactie van BALK behoudt zich het recht voor om ingezonden tekstbijdragen niet te plaatsen, zonder opgaaf van redenen
  • een gastblog weerspiegelt altijd de mening van de schrijver op persoonlijke titel
  • plaatsing van een gastblog betekent niet dat BALK de boodschap onderschrijft
  • stuur je gastblog - liefst met een profielfoto van goede kwaliteit - in via: redactie@balknet.nl.

Waarom komt het niet over?

 

Door: Thomas HesselsThomas Hessels

Datum: 7 maart 2019

 

Op 9 februari 2019 was het weer BALK Festival Oost, dat prachtige festival in Ulft waar je graag een lange trein-/busreis voor over hebt. Mooie accommodatie, perfecte organisatie, veel fijne zanggroepen, gemoedelijke sfeer zonder competitie. Toch ben ik na zo’n dag in verwondering: waarom komt de ene zanggroep wel over en de andere niet? Heeft dat te maken met de kwaliteit van de stemmen? Zo eenvoudig ligt het niet.

Aan het slot van de festivaldag was er een gastoptreden van King Rosewood. Drie meiden die een werkelijk perfecte samenklank hebben. Toch had ik er na drie nummers genoeg van. Wel mooi, maar mij kan het niet lang boeien. Er gebeurde niks op het podium en er gebeurde niks bij mij. Sorry dames.

 

Misschien ligt hier het antwoord op de vraag die ik mezelf stel. Ik wil geen mooie zang horen, ik wil een vorm van emotie beleven. En ja, als daarbij de zang perfect is, sta ik na afloop bovenop mijn stoel. Maar tsjonge, wat heb ik die dag veel tijd uitgezeten met een overdaad aan mooi-ige nummers, meest Engelstalig, die me totaal niks deden. Bij de Nederlandstalige nummers was die vonk er meestal wel. Blijkbaar beseffen zangers dan beter dat er een tekst moet worden overgebracht, dat er een verháál verteld moet worden. Bij de Engelstalige nummers ligt de focus vaak op de zang alleen. Fijn om te doen als groep, maar als luisteraar dwalen je gedachten dan al snel af.

 

We zouden het in de lichte muziek meer moeten hebben over waar een publiek optreden over gaat. Wat mij betreft over de tekst écht beleven, een expressie overbrengen, het publiek betrekken, wat te zien geven (simpele choreo, body percussion, een grap, wat dan ook). Iemand die - al dan niet vals - uit z’n plaat gaat, is zóveel boeiender dan intieme harmonie met kaarsen op het podium. Misschien zijn het vooral de dirigenten die zich daar meer van bewust zouden kunnen zijn. De ene na de andere cover programmeren... dat schuift als het ware een gordijn tussen groep en publiek. Zeker in ons genre gaat het om de totale performance. Die begint en eindigt niet bij de noten, maar bij wat zangers zijn en doen op het podium.

 

Thomas Hessels is tekstschrijver en bestuurslid van BALK.

 

 

Delen: