BALK festival Oost 2015

Beleefd: BALK festival Oost, 28 februari 2015, DRU Cultuurfabriek in Ulft

Kon ik me maar in tweeën splitsen...

Op de laatste dag van februari scheen het zonnetje boven Ulft. In de DRU Cultuurfabriek stroomden zangers, zangeressen, dirigenten, coaches en liefhebbers binnen. In twee zalen lieten koren en vocal groups van zich horen. Het was erg jammer dat ik mezelf niet in tweeën kon splitsen en overal aanwezig kon zijn. Na het inzingen onder leiding van Elke Rouwmaat, maakten de eerste koren en groepen zich op om te laten zien wat ze in huis hadden. Het vocaal geweld kon losbarsten.

EigenWijs - foto: EvenementFotoHet was een zonovergoten dag en dat was niet alleen te zien aan de zon, die uitbundig scheen, maar ook aan de vocalisten op de podia. Met enthousiasme en plezier werd er gezongen. Van bekend popsongs, via kleinkunst, naar musical en naar het Nederlandstalige lied en weer terug via uiteenlopende genres. De kwaliteit had soms te lijden onder griep- en verkoudheidsvirussen, maar dat maakte het niet minder leuk om naar de kijken en te luisteren. Vooral de afwisseling in songs maakte dat ik de hele dag geboeid kon blijven luisteren. Complimenten aan allen die tijd en energie in repertoirekeuze steken!

Het liefst zou ik alle koren en vocal groups, die ik zag, compleet beschrijven, maar dat zou ondoenlijk zijn. Ik heb gekozen voor een aantal highlights.
Allereerst gaan mijn complimenten uit naar twee vocal groups die voor het eerst met elkaar op de bühne stonden tijdens BALK festival Oost: RITMME en Zippa. Om in korte tijd een goede balans te vinden is lastig en beide groepen zijn daar zeker in geslaagd. Ondanks ziekte van een van de leden, klonk Pass me the jazz van Zippa heerlijk swingend. Daarvoor kreeg de groep dan ook een groot applaus van het publiek. RITMME wist het publiek aangenaam de vermaken met onder andere Budapest en All about that bass. Elk nummer kon op een groot applaus rekenen. Ik ben benieuwd hoe RITTME en Zippa zich verder gaan ontwikkelen. Dit was al fantastisch om te horen.

Schudden Voor Gebruik - foto: EvenementFotoVerder hoogtepunten van de dag waren voor mij de vijf songs die Eigenwijs liet horen. Mooie balans in de groep en mooie arrangementen, die dit ook mogelijk maken. Ook Half Past Nine, die ik begin februari al eens mocht horen samen met BaSix, liet een prima set horen.
Het meest overdonderd werd ik toch wel door Vocal Group XXL. Wat een power! Arrangementen en koor zijn voor elkaar gemaakt. De songs werden met overgave en passie de zaal in gezongen en kwamen stuk voor stuk over bij het publiek. Een feestje voor mijn oren!

Om half 6 klonken de laatste noten en daarna keerde ik moe, maar zeker voldaan, naar huis. Het was een heerlijke dag vol muziek, gezelligheid en genieten.

Mascha Heessels

Er zijn tijdens het festival veel en erg mooie foto's gemaakt door EvenementFoto. Klik hier om ze te bekijken ►