Vocal Group Close-Up: The Lion King

Gehoord en gezien: The Lion King door Vocal Group Close-Up, 26 april 2015 in Dorpshuis De Zwaan in Uitgeest

Ogen en oren tekort voor The Lion King

We hadden al voorproefjes van een aantal nummers gehoord bij andere optredens van Close-Up en op hun nieuwste CD ‘Mag ik dan bij jou’. Een erg leuke CD die zeer regelmatig gedraaid wordt bij ons thuis. Maar een duidelijk beeld van wat deze show inhoudt hadden we niet. Persoonlijk was ik er niet over uit of ik er naar toe wilde, maar na een gesprek met Pepijn Lagerwey (dirigent) op het BALK festival Oost in Ulft waren we overtuigd en hebben we kaartjes besteld.

De Zwaan kenden we al van voorstellingen van andere groepen en we kwamen op tijd aan om nog een lekker kopje thee en koffie te drinken. De voorstelling begon op tijd en de aankleding was zeer summier, maar dat was bewust, want met de film op het scherm en Close-Up actief aanwezig op het podium kwam je al ogen te kort. De film The Lion King wordt integraal getoond maar zonder geluid. Alle muzikale begeleiding wordt verzorgd door de 20 zangers en zangeressen van Close-Up. Voor deze film zijn 5 nieuwe nummers geschreven door Elton John en Tim Rice. Deze nummers komen allemaal voorbij synchroon met de beelden van de film. Erg knap gedaan. Maar een concert van 5 nummers is natuurlijk een beetje mager, dus heeft Close-Up nog een 12-tal nummers gekozen uit ander Disneyfilms die aansluiten bij het verhaal in de film.

En dat is goed gelukt, met nummers uit o.a. Hercules, Jungle book, Monsters Inc. en Frozen. De show begint met de herkenningtune van de 20th Century Fox Company en dan natuurlijk Circle of life met een prachtige solo van Ron Jonkhout. Het liep mooi gelijk met de film met zelfs een niesje van Simba perfect op tijd. Hierna o.a. het erg mooi gezongen Go the distance en het ook goed gezongen Little April showers. We waren alleen niet zo onder de indruk van dit arrangement, voor ons gevoel rommelig en erg druk met veel verschillende teksten door elkaar. Colors of the wind blijft een heerlijk nummer en de solo van Laura Kroon is mooi gezongen. Het nummer Shadowland is een van de favoriete nummers van de leden van Close-Up en heeft een aangrijpende opbouw. Het nummer komt niet uit de film maar de musical van The Lion King. Vervolgens een leuk duet door Baukje Luyten en Christiaan Deurloo in If I didn’t have you. Een toppertje is en blijft natuurlijk Hakuna matata in een arrangement van Tobias Jeger, een mooie afsluiting voor de pauze.

De film ging verder met o.a. Mia’s favoriete nummer Beyond the sea, naar mijn idee het mooiste arrangement van vanmiddag. Het mooiste nummer is wat mij betreft You’ll be in my heart letterlijk en figuurlijk direct gevolgd door Let it go. Als afsluiting een korte reprise van Circle of life met als toegift een herhaling van If I didn’t have you als bedankje naar het publiek. Het was een leuk concert met in de ene hoofdrol de film The Lion King en in de andere natuurlijk Close-Up. Als publiek kwam je ogen te kort, omdat je niet alleen de film wilt volgen, maar ook wat Close-Up doet (buiten het zingen). Deze drukte op het podium was met zorg geregisseerd door regisseur Bram van Oers.

De shows zijn zo’n succes dat ze in september en oktober 2015 nog 3 shows gaan brengen. Check de website voor data en locaties.