Den Bosch Goes A Cappella 2015

Gehoord en gezien: Den Bosch Goes A Cappelle (DBGA), zondag 27 september, Theater Perron 3, Rosmalen

Veel te kiezen bij een goed georganiseerd festival

De 8e editie alweer van dit grootste a-cappellafestival van Nederland. Er doen vandaag maar liefst 31 groepen mee verdeeld over 4 zalen. Dat is dan ook het enige nadeel van dit festival, je bent de hele dag bezig keuzes te maken welke groepen je nu zal gaan beluisteren. Maar de organisatie kan trots zijn op hun werk, het loopt voor mijn gevoel allemaal op rolletjes. We zijn er vroeg en gaan eerst een bakkie doen, voor we gaan inzingen met Rogier IJmker. Hij doet het weer leuk en heeft een leuke inzinger geschreven op de tekst van de naam van het festival, ‘Den Bosch Goes A Cappella’; leuk gedaan.

Inzingen met Rogier IJmkerGedurende de hele dag zijn er zijn diverse workshops waarvoor groepen zich konden inschrijven, waardoor het niet alleen een luister-, maar ook een leer-festival is. We hebben van te voren het programma doorgenomen en hebben een route langs diverse zalen gekozen om zoveel mogelijk groepen te zien en te horen. Dit zijn toch veelal groepen die we al vaker gehoord hebben en waarvan we altijd genieten. Maar misschien is het een idee om het volgend jaar anders te doen, net als een andere festivalbezoeker die heel bewust vandaag gekozen heeft om alleen naar groepen te gaan luisteren die hij nog niet kent.

We beginnen in de Theaterzaal met het o.a. het Wereldkoor en Be Sharp!. Het Wereldkoor zingt een leuk gevarieerd programma van over de hele wereld en Be Sharp! zingt als vanouds erg goed waarbij Pompeï er wat mij betreft uitspringt.

Na een kopje koffie en een broodje gaan we nog even terug om naar Ratatouille te luisteren, erg leuk, met een opvallende afsluiter Du hast, mooie solo. Daarna heel snel naar Studio II om Pangaea te horen, maar daar komen we net te laat aan en missen daardoor hun 1e nummer. De rest van het optreden is indrukwekkend. In deze zaal staan de meeste groepen voor een jury, die volgens mij vandaag veel kwaliteit te horen krijgen, gezien de andere groepen die hier optreden.

Na weer een korte pauze gaan we in de Trouwzaal luisteren naar Maat6. Onze streekgenoten zingen o.a. een mooi arrangement van Mad world (ik heb wat met dit nummer). Priscilla and the Daltons zingen helemaal top en ook Zippa zingt geweldig met een favoriet van mij Pass me the jazz. Een lastig nummer, dat ze uitstekend vertolken.

The Amsterdam VocalsNa weer een pauze gaan we terug naar de Trouwzaal voor een optreden van Mooche, dat indruk maakte met hun programma, maar vooral met hun 1e nummer Parce qu’on vient de loin. Hierna VPS Kek waar als vanouds het plezier weer afspringt met o.a. Laat maar. Hierna gaan we door naar de Theaterzaal waar we nog een stukje zien van Stacked en dan eens goed gaan zitten voor de laatste groep van vandaag, The Amsterdam Vocals. Die staan hier vandaag zonder tenoren, maar zetten zeer overtuigend een mooi optreden neer. Met hun dirigent als invaltenor zingen ze een mooi programma met het nummer Stay voor mij als uitschieter.

Dan zit de dag er weer op en is er weer een eind gekomen aan een heerlijk dagje genieten. Alle optredende groepen bedankt hiervoor. Wij gaan nog wat eten in Rosmalen en dan naar huis. De prijsuitreiking van de Bossche Bol hebben we gemist, maar de uitslag hebben we wel gehoord. De Bossche Bol werd gewonnen door The Amsterdam Vocals, tweede werd Pangaea en derde Be Sharp!.