VOÏSZ vocal projects: EARTH

Gehoord en gezien: Earth door VOÏSZ vocal projects, zondag 18 oktober, Polanentheater, Amsterdam

Aardse tonen en ritmes in Amsterdams buurttheater

Deze middag gaan we naar VOÏSZ vocal projects in een voor ons nog onbekend theater. Onderweg kwamen we tot conclusie dat we VOÏSZ voor het laatst gehoord hebben met hun optreden met Vocal Line en Big Band Utrecht in maart vorig jaar. Dat is al weer veel te lang geleden, dus we zijn blij dat we nu weer naar ze toe kunnen.

Het Polanentheater is een van de vele buurttheaters in Amsterdam. We kijken onze ogen uit want de wanden in de hal zijn behangen met foto’s van allerlei groepen (theater, zang, etc.) en artiesten die hier eerder opgetreden hebben. Daarbij zien we een aantal van onze favoriete groepen en hierdoor verbazen we ons erover dat we nooit eerder in dit Polanentheater zijn geweest.

Percussionist Freek Koopmans in actieDe show heeft als ondertiteling “The earth has music for those who listen, the earth has rhythm for those who feel” en dat vind ik zeer passend gedurende de middag met alle verschillende nummers, stijlen, talen en percussie. Voor elke show wordt er een werkgroep gevormd die de hele show bedenkt en de nummers kiest. Voor deze show heeft VOÏSZ de samenwerking gezocht met percussionist Freek Koopmans die de nummers uit alle windstreken op aarde op subtiele wijze begeleidt, maar die ook de ruimte krijgt om zelf af en toe de show te stelen. Een prima combinatie.

De leden liggen uitgestrekt op de vloer als we de zaal betreden en een plaatsje zoeken. De show begint met percussie die het ontstaan van de aarde uit de oerknal symboliseert wat overgaat in het eerste nummer Die begin van die aarde waarbij de leden langzaam tot leven komen en het nummer overtuigend neerzetten. Erg leuk gedaan.

De show gaat verder met 2 vrolijke nummers met een mooie solo in het 2e nummer en het nummer Water is een van de originele nummers van de percussionist. Het is te gek wat hij doet met een teil water en een houten kom. Het aanstekelijke Banzo Maracatu heeft een leuke melodie en een mooie bassensolo. Het repertoire is overwegend in onbekende talen, maar dat maakt mijzelf en de rest van het publiek duidelijk niet uit, op alle nummers worden enthousiast gereageerd. Mijn favoriete nummer is Haka een Maori traditional, die erg overtuigend en krachtig gebracht wordt door de dames. Verder springen wat mij betreft Earth en Gemiler Giresune eruit.

HakaDie begin van die aarde Wende Snijders & Antjie Krog

Ndikhokhele Bawo Xhosa traditional

Issa Dobet Gnahoré

Water Freek Koopmans

Banzo Maracatu Dimas Sedícias

Nouse Lauluni Fins traditional

Bushes & Briars English Folksong

Vidala Pat Metheney

Haka Maori traditional

Home Mila Colijn

Aarde Freek Koopmans

Earth Imogen Heap

Gemiler Giresune Turkse traditional

Vuur Freek Koopmans

Raise Son Lux

Toegift: Serenity Armin van Buren

De dames zien er over het algemeen erg leuk uit in allemaal verschillende lange jurken met aardse patronen. De show loopt mooi soepel door, daar is duidelijk veel tijd in gestoken, van begin tot eind vormt er zich een bewegend beeld voor je ogen. Soms krijgen we geen tijd om te applaudisseren omdat het volgende nummer alweer begint. Het is een leuke show die een lust is voor je oren, maar dus ook voor je ogen. Ook de toegift komt sterk over en niet alleen omdat de leden daarbij heel dicht op het publiek staan. Ik heb erg genoten van deze show.