Dekoor Close Harmony: Theatertournee 2016

Gehoord en gezien: Dekoor Close Harmony, Theatertournee, 11 maart 2016, Schouwburg Gouda

Breekbare samenzang en prachtige koorklank

De voorstelling was onderdeel van een programma waar 65-plussers zich voor in konden schrijven, zodat zij een compleet verzorgd avondje uit beleefden. Waarschijnlijk waren er daarom in de uitverkochte zaal vooral veel grijze hoofden. Maar dat mocht de pret en het enthousiasme van Dekoor zéker niet drukken!

Als oud Dekoor-lid zat ik natuurlijk enigszins bevooroordeeld in de zaal. De opening werd sfeervol opgebouwd en bezorgde mij mijn eerste kippenvel momentje. Heel mooie koorklank en mooi arrangement van Scarborough fair, wat bij de oudjes in de zaal ook herkenning teweeg bracht. Het gebruik van de lichtjes van mobieltjes op het podium, gaf een bijzondere sfeer.

Het concert was een afwisseling tussen a-cappellanummers en nummers met het combo, in soms verrassende arrangementen. Sterk vond ik Dekoor tijdens de a-cappellanummers. De nummers met begeleiding van het combo werden over het algemeen feestelijk gebracht, waarbij er soms een hoop geluid werd gemaakt. Een puntje van aandacht voor de kleinere zalen waarin Dekoor nog gaat optreden. Het kan ook té hard zijn.

Gedurende het hele concert kregen diverse zangers van Dekoor de gelegenheid hun individuele zangkwaliteiten te laten horen. Zo blijkt dat het ook individueel goed tot zeer goede zangers zijn die niet bang zijn voor een solo. Een paar uitschieters zouden niet misstaan bij The Voice. Als er dan een verbeterpuntje genoemd mag worden, dan betreft het de microfoontechniek. De solo's werden met microfoon gezongen en de één of de ander kon daar beter mee uit de voeten dan de ander. Gedurende de tournee zal de ervaring hierin wel groeien.

Persoonlijk was ik vooral gecharmeerd van de a-cappellanummers waarin And so it goes mijn favoriet was. Breekbare samenzang en prachtige koorklank. De emotie die hierin te horen was, raakte me. Dank daarvoor.

Een klassiek stuk liet horen dat Dekoor ook dáár wel raad mee weet. Met Vem kan segla heb ik stiekem meegezongen! Prachtig gedaan. Maar niet het kippenvel als tijdens het jubileum waarbij BejaarDekoor en nieuw Dekoor het gezamenlijk zongen. Knap detail dat tijdens Smoorverliefd het koor a cappella moest moduleren, waarna het combo deze modulatie oppikte. Knap gedaan!

Een staande ovatie (ja ja, ook de oudjes gingen staan) was aan het eind van het concert welverdiend. Net als het feestje wat door Dekoor gebouwd werd op het toneel.

Ingrid van der Poel