Gehoord en gezien" “Move”, theatershow van popkoor Spirit, 12 maart 2016, ’t Tejaterke te Best

"MOVE" van kerkkoor met koormap tot volwaardig popkoor

De veelzeggende titel die Spirit aan haar jubileumshow gaf, staat voor muziek, beleving en vooral beweging. Alle drie kwamen ruimschoots aan bod. De titel verwees ook naar de groei die de groep de afgelopen vijfentwintig jaren doormaakte; van kerkkoor met koormap naar volwaardig popkoor wat de juiste intentie van de liederen weet over te brengen op het publiek.

De mooie arrangementen, veelal van muzikaal leider Don Henken, werden uitstekend vertolkt. Het visuele wat voorgeschoteld werd is ook zeker het vermelden waard. Daar waar veel popkoren soms nog blijven hangen in het letterlijk uitbeelden van de tekst, koos Anne Simkens meer voor stageing, mooie bewegende totaalplaatjes die complementair waren aan de zang en muziek.

Ingetogen gestart via het bekende Lullaby van Billy Joel, voerde Spirit je langs andere bekende hits zoals Uptown Funk, Titanium, Happy, Skyfall en Royals. Ook hits van enige tijd geleden werden niet geschuwd. Mister Blue Sky en Fields of gold pasten prima in het totaal. Zo maar een greep uit de lijst van achttien nummers. In de pauze sloot de groep vervolgens nog even in de foyer aan, om Gabriella’s sang te zingen, uit de film “As it is in heaven”. (Sowieso een must-see voor iedereen die zingt!)

Opvallend was ook het jonge combo waarmee de groep werkte. Vaste pianist en comboleider Joost Kraaijeveld werd bijgestaan door bassist Thijs Tervoort, gitarist Niels de Goeij en drummer Lynyrd Denissen. De band bewees tijdens het optreden dat ze de vele stijlen die de popmuziek rijk is, uitstekend beheerste. Ook de balans tussen band en koor was prima.

Spirit trad op in het nieuwe Tejaterke. Een mooie middelgrote zaal, die net opgeleverd is. ’t Tejaterke is vooral tot stand gekomen door het harde werken van heel veel vrijwilligers. Zo is het licht bijvoorbeeld al helemaal inzetbaar maar moest het geluid nog apart ingehuurd worden. Deze zaal geeft wel heel veel mogelijkheden voor de toekomst. De akoestiek is prima en de voorstelling is overal goed te horen en te beluisteren.

Binnen BALK is Spirit trouwens geen onbekende. Op de diverse festivals waaraan de groep deelnam werden prijzen in de wacht gesleept, zo behaalde Spirit in 2013 in Rotterdam op het BALK TOPfestival nog een derde prijs!

Marty van der Staak