Dutch Musical Awards 2021

Gezien: Dutch Musical Night met de uitreiking van de Amateur Musical Awards 2021

Datum: maandag 12 juli, Scala Theater, Utrecht

En uiteindelijk ging hij dan tóch door, de Dutch Musical Night. Mét de uitreiking van de Amateur Musical Awards 2021. Een geweldige prestatie van de Stichting Amateur Musical Awards om dit aan te durven in een tijd dat alle musicalproducties plat lagen vanwege corona.

Verschillende sprekers, onder wie Jamai Loman, Vera Mann, René van Kooten, Pia Douwes en Nandi van Beurden, spraken uit hoe fijn het was weer voor een zaal te staan met levend publiek. Het waren zware tijden, waarin zoveel zangers, dansers en acteurs niet konden doen wat ze het allerliefste doen: op de bühne staan. René van Kooten memoreerde ook (terecht!) aan de decorbouwers en kostuummakers die al die tijd noodgedwongen op hun handen moesten zitten.

Grand Circle Orchestra

De avond in het Scala Theater van de Jaarbeurs Utrecht was een mix van optredens van amateurmusicalgroepen en professionals. Allen live begeleid door het prachtige Grand Circle Orchestra onder leiding van Gerbrand van Kolck. In de ambiance van een echt theater, met prachtig licht én professionele geluidstechniek. En natuurlijke met de onvervangbare maître de cérémonie Eric Brey en juryvoorzitter Jacques d’Ancona.

Winnaars

Er waren awards te winnen in verschillende categorieën: de beste hoofdrol, de beste bijrol, de beste musical en het beste ensemble (deze laatste prijs gesponsord door BALK.) De gelukkigen waren achtereenvolgens Jessy Hooijmaijers ('Oliver!', door BALK-lid Kindermusicalgroep De Notenkrakers), Karin Hanekamp ('Young Frankenstein'), Musicalvereniging Unidos uit IJmuiden met ‘Thoroughly modern Milly’ en Amsterdam Musical/Stichting Rumoer met ‘Putting it together’. Daarnaast kon het publiek live stemmen op de beste amateur performance van die avond. Die eretitel ging naar (BALK-lid) Oberon Theaterproducties uit Alkmaar voor ‘American Idiot’. De traditionele Pia Douwes Award voor het beste jonge talent sloeg dit jaar over.

'We mogen weer'

Wat mij als toeschouwer vooral bijbleef is de ongelooflijke vreugde die van het toneel spatte: 'We mogen weer!' Daar zit een cultuur achter van duizenden liefhebbers die veel tijd steken in het maken van mooie producties. Op die ene jaarlijkse AMA-avond komen professionals en amateurs bijeen, als een ultieme bevestiging om samen die cultuur in stand te houden. Nederland is hierin heel bijzonder. En verder was ik onder de indruk van het hoge niveau dat de amateur musicalwereld weet te bereiken, sommige met zangers in hun gelederen die niet zouden misstaan in het professionele circuit. En – voor wie het nog niet is opgevallen – al die musicals gaan in de Nederlandse taal! Prima vertaald, zingbaar gebracht, werkelijk een verrijking in het lichte muziekwereldje dat verder zo gebakken lijkt aan het Engels.

Kijk voor een impressie van de avond naar dit filmpje op YouTube en check n check de FB-pagina van SAMN, de Stichting Amateur Musical Nederland.

Thomas Hessels