Opera in... de bioscoop!

Afgelopen november werd Hilde Kaufman van het BALK bestuur door een vriendin gevraagd om naar een opera te gaan….. in de bioscoop! Hieronder een verslag waarom dit een leuke aanrader is voor iedereen die van muziektheater en opera houdt.

"La Fanciulla del West van Puccini, uitgevoerd door The Metropolitan Opera uit New York, ook wel de Met genoemd. Op Wikipedia heb ik even opgezocht dat dit het belangrijkste opera gezelschap van Amerika is.

The Metropolitan Opera heeft bedacht dat het mooi zou zijn om veel meer mensen te laten genieten van hun voorstellingen. Hun producties zijn live te volgen bij Pathé theaters. Sommige producties worden van tevoren opgenomen en gedraaid. Het viel mij op dat ik door de goede beeld en geluidkwaliteit van een bioscoop erg in het stuk zat. Omdat de camera’s kunnen inzoemen op de acteurs, hun gezichtsuitdrukkingen en handelingen, kwam het stuk opeens een stuk dichterbij dan dat ik soms ervaar op de 2e rij van het balkon in een theater bijvoorbeeld. Het aansteken van een lantaarn, de verschillende gezichtsuitdrukkingen bij de binnenkomst van Minnie, een stoere café eigenaresse, bijvoorbeeld. Bijzonder hoe de techniek van film opera een stuk dichterbij kan brengen.

In de pauzes is er een ‘behind the scenes’. De acteurs worden geïnterviewd als ze net van het toneel afkomen. Bijzonder om zo dichtbij te mogen komen. Omdat ik zelf ook weleens een productie doe, herken ik de hektiek en ook het praktische gedoe als het doek eenmaal dicht is. Ombouwen van het decor, bijwerken van make up, batterijen van de zenders vervangen, enzovoort. Door deze back stage filmpjes kreeg ik een beetje het gevoel van de hektiek van een show, zoals ik deze zelf vaak heb meegemaakt. Al met al: een leuk concept en een aanrader voor iedereen die van muziektheater houdt!"

Volgende opera's in de bios

Behalve de opera La Fanciulla del West komen er in januari meer opera's naar bioscopen toe. Wat te denken van La Traviata (Verdi), Adriana Lecouvreur (Cilea) en Carmen (Bizet). Zie voor meer informatie www.pathe.nl.