WOKMUZIEKTHEATER - Passie & Wraak

Gehoord en gezien: Passie & Wraak van WOKMUZIEKTHEATER, vrijdag 23 november 2018 in het Munttheater in Weert.

Passie & Wraak, dat is de titel van de operavoorstelling van WOKMUZIEKTHEATER uit Weert. Twee korte italiaanse opera’s, vóór en na een pauze.

Opera is vrij specifiek en veel mensen vinden het een moeilijk genre. Aan al die mensen kan ik aanraden een keer naar Weert af te reizen en naar het WOKMUZIEKTHEATER te komen kijken. Zij weten opera toegankelijk en verrassend neer te zetten.

De Nederlandse boventiteling, maar ook de paar Nederlands gesproken scenes tussendoor maken dat het verhaal goed te volgen is. De lyrisch gezongen liederen maken daardoor meer indruk.

De grootste kracht zit echter in de samenwerking tussen verschillende groepen en disciplines, wat het levendig en afwisselend houdt. Allereerst is er de samenwerking met Stichting Opera Parkstad, waardoor er een indrukwekkende groep op het podium staat. Het lied in de kerk in de tweede helft, met de geprojecteerde filmbeelden, kwam overweldigend over.

In de eerste helft dansten de leerlingen van het Valuascollege Venlo van de Vooropleiding Musical. Met hun dansen kwamen de intenties van het stuk echt tot leven. Hun inbreng bracht dynamiek en vaart in het stuk. Het decor met verticale repen stof in combinatie met het licht en die dansende silhouetten was sprookjesachtig. De samenwerking met de professionele solisten zorgt ervoor dat de voorstelling muzikaal staat en wordt opgetild. De kracht van een amateurgroep, namelijk de energie en het plezier, werden opgetild door professionele inbreng.

Complimenten voor Lionel von Lawrence, wat een uitstraling, wat een stem! Last but not least, speciaal compliment aan het orkest, het Ataneres Ensemble. Een feestje om naar te luisteren, de basis, de verbinding, de kers op de taart van deze voorstelling. De samenwerking van al deze disciplines heeft ervoor gezorgd dat ik werd meegevoerd door deze twee, voor mij onbekende, opera’s. Een aanrader voor eenieder die zegt dat hij/zij niks begrijpt van opera.

Je kunt nog naar deze voorstelling op zaterdag 24 en zondag 25 november.

Hilde Kauffman