Beatles in Concert

Gehoord en gezien: Beatles in Concert, driedubbel concert van NOON, MIDNIGHT en Piet Hulsbos, zondag 4 november 2018 in de Bullekerk te Zaandam.

Als groep bestaat de Beatles niet meer. Wel leeft hun muzikale erfenis voort in de vorm van tientallen nummers die miljarden mensen kennen. Drie van deze mensen waren zeer onder de indruk van deze nummers en lieten zich inspireren. Het begint met de bekende pianist Louis van Dijk die in 1970 een LP opnam met daarop improvisaties gespeeld op het orgel van Loenen aan de Vecht.

Deze LP kwam rond 1975 in het bezit van de tweede persoon, de toen 17-jarige organist Piet Hulsbos die zo onder de indruk was, dat hij alle 9 nummers van de LP heeft uitgeschreven (stel het je eens even voor hoe je dat moet doen als je alleen een platenspeler hebt).

In 2009 gaf Piet Hulsbos een concert in Heemstede waarbij hij deze 9 nummers speelde. Hij had toen Rob van Dijk, de broer van Louis, bereid gevonden om de negen orgelnummers af te wisselen met Beatlesnummers gespeeld op de piano. Tijdens dat concert zat Gerard van Amstel, de derde persoon, in de zaal en was (alweer) zeer onder de indruk. Als dirigent van vrouwengroep NOON en mannengroep MIDNIGHT zag hij in 2018 zijn kans schoon; samen met Piet Hulsbos en zijn beide koren kon hij het concert van 2009 kopiëren. De pianomuziek van toen werd vervangen door koorarrangementen van zijn hand.

Op 3 november werd het eerste concert gegeven in de kerk van Loenen aan de Vecht. Nu speelde Piet Hulsbos de negen nummers op het orgel en als speciale gast was Louis van Dijk aanwezig die zichtbaar genoot van het spel. Een dag later vond het tweede concert plaats in de Bullekerk in Zaandam.

Het programma was een afwisseling tussen het orgelspel van Piet, MIDNIGHT, NOON en de combinatie van MIDNIGHT en NOON samen. De tien mannen van MIDNIGHT trapten af met Eleanor Rigby en Paperback Writer waarna de combi van MIDNIGHT en NOON Michelle zongen. Vooral het eindakkoord van Michelle was bijzonder te noemen. De twaalf dames van NOON mochten vervolgens We can work it out en Imagine zingen, deels begeleid door Gerard op piano.

De arrangementen van Gerard kenmerken zich door homofoon geschreven stukken waarbij hij regelmatig stemmen “stapelt” wat ook in onder andere Obladi Oblada en Yesterday goed hoorbaar is. In de a cappella wereld is natuurlijk Blackbird een heel bekend nummer; het arrangement van de King Singers staat bij veel mensen in het geheugen gegrift. Bij de aanvang van dit nummer door MIDNIGHT moest ik dan ook direct aan de King Singers denken. Dat moet Gerard ook hebben gedacht. Reden voor hem om het arrangement halverwege compleet de andere kant op te sturen. Leuk! Gerard focust ook heel duidelijk op de muzikale kwaliteit van de koren en daar is ook niks mis mee. De choreo speelt een veel minder belangrijke rol en is beperkt tot wat (best wel grappige) hoofdbewegingen.

Het concert eindigde met Here comes the sun gezongen door MIDNIGHT en NOON. Hier namen drie solisten het voortouw die door de overmacht van de andere stemmen wat ondergesneeuwd raakten. Daarna mocht het publiek meezingen met Here comes the sun waardoor het allemaal niet meer uitmaakte.

Alles bij elkaar een bijzonder concert: het heeft 48 jaar geduurd voor dit alles bij elkaar kwam in de kerk van Loenen aan de Vecht en de kerk van Zaandam. De Beatles hadden dit vijftig jaar geleden vast niet voorzien!

Peter en Henrietta Klut