Brothers-4-Tune en Quintessa

Gehoord en gezien: Duoconcert Brothers-4-Tune en Quintessa, zaterdagavond 7 april 2018, Dorpskerk, Santpoort-Noord

Gewoon een heerlijk dubbelconcert!

Na een bewogen jaar waarin ik wel naar optredens en festivals ging, maar niet echt de energie had om er ook recensies over te schrijven, ging ik vanavond met mijn moeder naar het duoconcert van Brothers-4-Tune en Quintessa. We waren er bijtijds en het was al gelijk gezellig om de Brothers weer te zien en te spreken. Ik kreeg als trouwe fan een genummerde wintermuts met het logo van de Brothers; voor mij geen koud hoofd meer in de wintermaanden. Langzaam liep de kerk vol. Peter Klut van de Brothers heette ons van harte welkom en gaf aan dat eerst zijzelf zouden optreden en daarna Quintessa en na de pauze andersom.

Brothers-4-Tune zongen in hun eerste blok zeven nummers. Tijd genoeg en Een engel (van The Wise Guys) en Wake me up sprongen er voor mij uit. De nadruk ligt tegenwoordig meer op de Nederlandse nummers, maar Wake me up sprong er echt uit, mooi arrangement. Peter praatte het geheel aan elkaar, terwijl de anderen hun plek innamen. Dat werkte niet helemaal, want daarna moest Peter ook nog z’n plekkie zoeken. Hun humoristische uitvoering van diverse nummers is altijd een plezier om naar te kijken en te luisteren.

Vervolgens trad Quintessa op met evenzoveel nummers waarvan een aantal -voor mij- gouden oudjes zoals José haar hoge g en Wat ik zie moet ik hebben; erg leuk. Bij het eerste nummer viel het licht uit maar Quintessa liet zich niet afleiden. Dat lichtprobleem kon niet meteen opgelost worden, wat voor wat hilariteit zorgde. Bij Wicked world werd een leuke choreo gedaan en het voor mij onbekende After hours vond ik erg mooi. In dit blok sprongen Hey hey hey en Wat ik zie moet ik hebben, met Karin op luchtgitaar, er echt uit.

Hierna was er een pauze met voor iedereen koffie of thee. Gezellig met een groepje medekoorleden enthousiast gesproken over het optreden tot dan.

Als je weet wat je wilt – Jurk! José haar hoge g – Mylou Frencken
Tijd genoeg – Doe Maar Wicked world – Laura Jansen
Een engel – The Wise Guys Lente – Brigitte Kaandorp
Wake me up – Avicii After hours – Rickie Lee Jones
Altijd wel een ander – Veldhuis en Kemper Laat me/Vivre – Ramses Shaffy, Alderliefste
Half zo echt – Veldhuis en Kemper Hey hey hey – Room Eleven
Tsja nou ja eh – Brothers-4-Tune Wat ik zie moet ik hebben – Acda & De Munnik

Direct na de pauze riep Quintessa de mannen van B4T naar voren en zongen ze hen toe met het nummer Is dit alles. Dit was natuurlijk een leuk begin, maar deze uitvoering was ook nog eens echt weergaloos, met een ander tempo en een erg mooie samenzang. Call it luck was een erg lekker nummer, Signed, sealed, delivered een mooi arrangement en Marian deed het erg leuk met haar Zwaar leven. Een heerlijk optreden. Omdat Quintessa dit jaar 15 jaar bestaat, geven ze in november een jubileumconcert, waarvoor de Brothers werden uitgenodigd om deel te nemen. Iets om naar uit te kijken lijkt me.

De Brothers vervolgden met onze favoriet Over 100 jaar. Mooi arrangement,

jeugdsentiment.

Niets van dit alles van Veldhuis en Kemper was alweer een mooi nummer evenals Niemand zoals jij van hun andere favoriet, de Duitse a cappella groep The Wise Guys. Het laatste nummer De pijn van de man was weer hilarisch: het werd ons duidelijk dat zieke mannen hele grote aanstellers kunnen zijn.

Is dit alles – Doe Maar Over 100 jaar – Klein Orkest
Terug naar de kust – Maggie MacNeal Everything – Michael Bublé
Call it luck – Van Velzen Niets van dit alles – Veldhuis en Kemper