25 jaar musical- en popkoor Broadway

Gehoord en gezien: musical- & popkoor Broadway, 10 november 2018, Schouwburg Het Park, Hoorn

175 BALK leden in één jubileumconcert

Afgelopen zaterdag waren wij aanwezig op het BALK TOPfestival en hebben daar diverse groepen zien optreden. BALK telt inmiddels 18000 leden en daarvan waren er ca. 1800 aanwezig in De Doelen in Rotterdam. Dat betekent dat ongeveer 10% van de leden van BALK in Rotterdam aanwezig waren.

Vrijdag 10 november voegden we daar nog een procent aan toe, want BROADWAY vierde haar 25-jarig jubileum met een concert in schouwburg Het Park in Hoorn. BROADWAY heeft namelijk 175 leden en is daarmee met afstand het grootste koor dat lid is van BALK.

Het koor staat al sinds het eerste uur onder leiding van Patrice van Opstal en die heeft ondanks de grootte van het koor de touwtjes strak in handen. Het programma begon met een terugblik naar het allereerste begin in 1992; er werd een stukje in de krant gezet dat er een popkoor zou worden gestart en Patrice zat klaar achter zijn piano in een zaaltje met vijftig stoelen. Die avond meldden zich veel meer mensen waarop gerekend was. In totaal verschenen 200 mensen en daarmee was de geboorte van dit toch wel erg grote koor een feit.

Tijdens de première van dit jubileum stonden er circa 140 vrouwen en 35 mannen op het podium ondersteund door een vijfkoppig combo, bestaande uit een synthesizer bespeler, pianist, gitarist, bassist en drummer die op een verhoogd platform achter het koor hun bijdrage leverden. Patrice stond eveneens op het platform en was voor het koor via videoprojectie ook te zien op monitoren welke in de coulissen en op de balkons stonden.

De opening was met Adiemus achter een schaduwscherm waarbij de koorleden witte handschoenen droegen en een handchoreografie uitvoerden terwijl er blacklight op het koor gericht stond. Daarna volgde Yesterday, het nummer dat tijdens die allereerste repetitie in 1992 werd ingestudeerd, en When I’m 64, het nummer dat tijdens het 10-jarig jubileum werd gebracht. Grappig was dat When I’m 64 begon met een opname van 15 jaar geleden die vervolgens naadloos werd overgenomen door het koor en het combo.

Synchroon zingen is een dingetje waar BROADWAY erg goed in is. Zo werden ook vervolgens Bohemian Rhapsody, een Tarzanmedley en later nog Let it go synchroon meegezongen met de bijbehorende videoclip. Tussendoor werden Someone like you, waarbij de dames prachtig unisono zongen, en Parijs gezongen; de heren, die hier de solo hadden, waren echter niet zo goed te verstaan (praat Nederlands met mij 😉) als de dames in het voorgaande nummer.

Tijdens Someone like you kwamen ook de dansers van Factorium Dance Factory uit Tilburg(!) in actie. Bij de meeste koren is koorchoreografie een lastig onderwerp. Choreografie ondersteunt de muziek, maar niet iedereen in het koor is er even goed in. Niet dat dit bij BROADWAY een probleem is, want de koorchoreografie werd perfect uitgevoerd, maar het kan altijd beter moeten ze bij BROADWAY gedacht hebben.

Bij Someone like you werd een perfecte balletvoorstelling gegeven door de 10 dansers van Factorium waarbij het bezongen afscheid in dans werd uitgebeeld. Bij het daarop volgende nummer Uptown Funk werd er door de heren van de dansgroep nog een tandje bijgezet. Tussendoor rapte solist Leo Emmolot (zet een hoedje op!) Zij gelooft in mij van André Hazes bij elkaar.

Het laatste nummer voor de pauze was een medley uit de musical West Side Story ingeleid door een werkelijk brute ouverture van de band. Steeds meer werden we meegesleept in het spel, de muziek en de dans, wat betekende dat de opbouw van het programma goed in elkaar zat.

Na de pauze werd weer een medley van musicalnummers gezongen. Dit keer uit de musical Hairspray waarbij de band en de dansers zich weer lekker konden uitleven. Solist Jerry Tonneman klonk ronduit lekker als Corny Collins, en vervolgens samen met Anouk Heertjes als duet een fijne samenklank vormde in Say Something.

Dit intermezzo gaf het koor de gelegenheid om zich om te kleden (voor de derde keer!) in jaren 40 kleding. BROADWAY had als eerste koor namelijk de eer om een medley te mogen zingen van nummers uit Soldaat van Oranje waarbij de dansers dit keer als figureerden als studenten in galakleding.

Oorlog is nou niet iets om vrolijk van te worden, vandaar dat het tijd werd voor wat vrolijkers; met een medley uit de nieuwe musical On your feet werden de dansers weer in stelling gebracht en toen was het tijd voor Karaoke! Hello, Angels en I will survive/Survivor werd door het weer omgeklede koor en de bezoekers uit volle borst meegezongen.

De regisseur, Bas Groenenberg, die regelmatig het woord nam om de nummers aan elkaar te praten, vroeg aan Patrice welk nummer ab-so-luut niet mocht ontbreken in het programma; dit bleek When you believe uit The Prince of Egypt te zijn. Dit magistrale nummer werd door het koor in zang en choreografie steeds verder opgebouwd, ondersteund door beelden uit de film (wederom synchroon gezongen). De afsluiting met It’s raining men en toegift On top of the world werd het publiek beloond met heerlijke muziek, dans en choreografie en kreeg waar voor z’n geld; de avond duurde tot 23:00 uur en waarschijnlijk heeft de nazit nog lang geduurd, want het koor kan terugkijken op een perfect uitgevoerde show en kan met deze ervaring rijker nog 25 jaar vooruit!

Peter & Henrietta Klut