Sempre Sereno: 3 Musketiers

Gezien en gehoord: Sempre Sereno, 3 Musketiers, 2 juni 2017, Theater Junusshof te Wageningen

Sempre Sereno vecht voor en in de 3 Musketiers!

Sempre Sereno bestaat 60 jaar en is daarmee de oudste musicalvereniging in Nederland. Zij viert haar bestaan in stijl in de grote zaal van Theater Junushoff in Wageningen. Met de 3 Musketiers van Stage Entertainment bewijst Sempre Sereno wederom te behoren tot de kwaliteitgedreven musicalgroepen in Nederland.

De 3 Musketiers…. Het episch verhaal over de vurige D’Artagnan die in de voetsporen van zijn vader wil treden en musketier wil worden. Zijn droom brengt hem naar Parijs, brengt hem de liefde en onvoorwaardelijke vrienden. Met de musketiers Athos, Porthos en Aramis, Constance (zijn geliefde) en koningin Anna strijdt hij tegen de plannen van de Kardinaal Richelieu. Door de grote ensemblestukken, het stage fighten, humoristische ‘kluchtige’ momenten en de vlot doorgespeelde scènes word ik als publiek overspoeld door dit verhaal. Complimenten wat dat betreft voor de keuzes van regisseur en choreograaf Marleen van der Loo.

Wie veel naar amateur musicalvoorstellingen gaat, weet dat geluid, licht, kleding, decor en muzikale begeleiding geen vanzelfsprekendheden zijn. Toch is het knap dat Sempre Sereno er elke keer weer in slaagt om de verstaanbaarheid te garanderen, het geheel geloofwaardig aan te kleden, haar decorstukken elke keer weer effectief om te bouwen en in te zetten en zelfs het licht is op het laatste moment goed gekomen, heb ik uit betrouwbare bronnen vernomen  Wie kijkt naar alle vrijwillige schouders onder deze productie en de inzet van goede professionals, kan alleen maar onder de indruk zijn. Speciale en erg grote complimenten naar Richard FitzHugh. Met een 16-koppig live orkest heeft hij ontroerd in de kleine nummers en vervoerd bij nummers als Geloof me. Ik ben een groot voorstander van live muziek en waar zie je tegenwoordig nog zó’n groot live orkest bij een musicalvoorstelling?!

Met eerst Parade en daarna De 3 Musketiers laat Sempre Sereno zich van een hele andere kant zien. De vele jaren daarvoor met Panda van Proosdij gaven de vereniging een duidelijke signatuur. Ik vind het interessant om te zien welke koers Sempre Sereno de komende jaren gaat volgen.

Hilde Kauffman | Bestuurslid BALK