BALK festival Centraal 2017

Gehoord en gezien: BALK festival Centraal, zaterdag 11 maart 2017, Icoon Theater in Amersfoort

Zeventien groepen, één zaal, één mooie dag

We gaan voor de 6de editie van het BALK festival Centraal weer naar het Icoon Theater in Amersfoort. Het is fijn dat alle optredens in één zaal plaatsvinden, zodat we geen keuzes hoeven te maken en niets hoeven te missen. Je zoekt een plaatsje in de zaal en laat alles maar over je heenkomen. Dat hebben we gedaan en het was weer een erg leuke dag met veel leuke optredens.

De organisatie is prima in orde en de hele dag wordt professioneel aan elkaar gepraat door presentator Luc Zwanenburg. De groepen worden tijdens hun optreden beoordeeld door een ervaren jury, bestaande uit Bert Eerden, Annalisa Schmad en Petra Andriessen, die de optredens beoordelen op presentatie, aankleding, muzikale uitvoering, etc.

De deelnemende groepen kunnen kiezen uit 4 interessante workshops: Zingen is emotie door Chantal Sennema, Improvisatie door Kees Kool, Loop your song door Suzanne Mateysen en Ritme en body percussie door Sander Gieling. Je mist dan wel een of meerdere optredens, maar daar staan dan zeer leerzame workshops tegenover.

Wij kiezen voor de optredens in de zaal en de eerste groep die optreedt is Jammin’ met leuke nummers en een zeer geslaagde kledingkeuze. Daar krijgen ze ’s avonds van de jury een compliment voor. Bij Going back to my roots was de VP (vocal percussie) iets te overheersend in de zaal. VP werkt misschien beter via een speaker achter de groep. Het Kleinkoor Melodysingers zingt mooie nummers, maar naar mijn idee iets te tam. Stil in mij had wel spannender gekund. Kwex doen een aantal nummers met gitaarbegeleiding, waarvan de arrangementen me niet veel doen. Ze sluiten af met een lekker vlotte uitvoering van The longest time. Van de volgende groep Leeuwenhart worden we helemaal vrolijk. Vanaf de eerste noot kunnen we niet echt stil blijven zitten. Leuke nummers, alleen bij Bij haar zijn sneeuwen de mannensolo’s een beetje onder. Na elke twee groepen is er een korte pauze om eventueel apparatuur op en af te bouwen en natuurlijk om even de benen te strekken en iets te drinken.

De vrouwen van Vocal Group Goed Gebekt hebben een erg mooie groepsklank. Ze zingen leuke nummers en de mooie bescheiden begeleiding van o.a. All of me is een compliment waard. In het compliment van de jury voor de kleding kan ik me niet helemaal vinden. Er komt lekker veel energie uit de meiden van Popkoor Estrellas en een pluim voor de solo in Rather be, leuk repertoire.

Ook van Kix word ik blij en ik geniet van hun optreden, vooral Shut up met de mooie VP en leuke interactie. Al had ik graag Dream within a dream van ze gehoord, aangezien ik een fan ben van de originele artiest. Popkoor Koffer zingt leuke nummers, maar bij Walking on sunshine zit op het eind de beweging de zang een beetje in de weg. Complimenten voor vrijwel alle groepen, je kan duidelijk zien dat de presentatie veel aandacht krijgt en ze stralen uit dat ze het leuk vinden om op te treden.

High Hopes heeft een duidelijke visie qua repertoire en stijl; het is voor mij even wennen. De Beer groovt en Go! Don’t stop zijn voor mij de uitschieters. Nice Work 2.0 staan er lekker losjes bij en hebben er duidelijk zin in, mooi optreden en Somebody that I used to know is helemaal top. In september 2016 is Vocal Group Waves begonnen en de zes dames hebben grootse plannen. Dat ze op de goede weg zijn bewijst hun goede optreden waarvoor ze terecht een staande ovatie krijgen. Ik heb erg genoten van Basic & Full Color, vooral van de mooie afwisseling in begeleiding bij de nummers en balans tussen koor en begeleiding. Helemaal top, als ik in Amersfoort woonde zou ik graag hierbij zingen. Na hun optreden volgt de pauze voor het avondeten wat weer uit een uitstekend buffet bestaat en heerlijk smaakt.

’s Avonds zetten de barbershop dames van Valley Voices Vocal Group een heerlijk optreden neer en de jury vindt hun uitvoering van That’s life het beste nummer van de dag. Een mooi optreden, maar naar mijn idee gewaagd en niet altijd geslaagd zijn de uitvoeringen in andere jasjes van de nummers van Smartofore. Het Paleiskoor is een vrolijke groep en voor het eerst hoor ik een ABBA- nummer dat ik niet ken, leuk. Het laatste optreden is van Vocal Band Experience die een mooi optreden geeft met een goede balans tussen de zangers onderling. De solo in Shut up and dance with me is erg goed en de begeleiding is erg leuk. Helaas is de balans bij het lekker swingende Let’s groove weg en de begeleiding wat te hard.

De jury is zeer te spreken over het hoge niveau van alle groepen en geeft complimenten voor een aantal arrangementen zoals Breek (Melodysingers), Belle histoire (Goed Gebekt) en Met jou en Open hands (Popkoor Estrellas). Kix is erg goed in het contact met het publiek en het overbrengen van het verhaal in een nummer en Waves zetten het beste optreden neer. Hierna volgen de gebruikelijke bedankjes.

Als afsluiting van het festival krijgen we een optreden van Maze, een nieuwe groep die vanavond o.l.v. Marleen Spierings een spetterend optreden neerzet. Ik kende geen van de nummers, maar buiten de impro en het nummer erna is het helemaal te gek, erg goed.

We hebben weer erg genoten van alle optredens en gaan moe maar voldaan naar huis na een goed georganiseerd en mooi festival. Bedankt allemaal.

Foto’s: Fred Boender