Zwingin Close Harmony: The American Dream

Gezien en gehoord: Zwingin Close Harmony, The American Dream, 11 maart 2017, Het Vorstelijk Complex, Utrecht

Prachtig verzorgde lessen over muziek van Zwingin Close Harmony

Dirigent: Martin Rudolph | Regie Elise Reilingh | Stage Director: Annemarie Maas

Op zaterdag 11 maart 2017 ging in het Vorstelijk Complex de show The American Dream van Zwingin in premiere. In deze show nemen dertig uitstekende zangers en zangeressen ons mee langs de diverse Amerikaanse muziekstijlen, van noord tot zuid, van tango en surfmuziek tot de country of La Bamba!

Al gelijk bij binnenkomst in de zaal is duidelijk dat we in deze show terug naar school gaan. Het podium is in zijn geheel omgetoverd tot een klaslokaal. De zangers en de zangeressen zijn de leerlingen en zijn gekleed in een soort schooluniforms. Als rode draad is er soms een leraar die de leerlingen op een nogal theoretische en saaie manier wil onderwijzen over de Amerikaanse muziekgeschiedenis. Goed uitgewerkte scenes, catchy en geloofwaardig gespeeld door de zangers en zangeressen. Over de overgangen tussen spel en muziek is zeer goed nagedacht waardoor de show als geheel een zeer fijne flow kent.

De overkoepelende boodschap is duidelijk en misschien een beetje voorspelbaar. Onderwijs over muziek kan niet theoretisch en uit boeken, maar je moet alle stijlen en smaken die er zijn gewoon zelf zingen of spelen. Die voorspelbaarheid is niet erg, het ligt er namelijk ook niet duimendik bovenop. Show, don’t tell, luidt het veelgehoorde adagium, en dat doet Zwingin.

Zwingin heeft een fijne blend en zingt alle stukken met een prettige inleving. Nooit gezocht of opgelegd, maar mooi naturel. Heel prettig om naar te luisteren en te kijken. De arrangementen zijn stuk voor stuk door dirigent Martin Rudolph geschreven. Ze liggen zeer prettig in het gehoor en lijken zangers op het lijf geschreven. Soms hoop je op net iets meer variatie of opbouw binnen een nummer.

Het enige lastige was de techniek. Sommige stukken werden door kleine groepjes uit het koor gezongen. Meerdere zangers die tegelijk versterkt zingen hebben tijd nodig om aan het geluid en de balans te wennen, als meerdere zangers (met hun eigen volume) van dezelfde microfoon gebruik maken wordt het natuurlijk helemaal lastig. Het waren echt maar een paar kleine stukken in de show, maar het was toch jammer in een verder zo ontzettend goed verzorgde show.

Persoonlijk houd ik helemaal niet van een kooroptreden met een heel concreet verhaal en rode draad, maar dat is smaak. Zwingin doet het en ze doen dat geweldig. Ik heb in Nederland niet eerder een koor gezien die zo goed en overtuigend echt een verhaal vertelde in een concert. Klasse. Ik heb mij uitstekend vermaakt en ging met een blij gevoel naar huis.

Mark Hilgenkamp