BALK festival Oost 2017

Gehoord en gezien: Balk festival Oost, zaterdag 11 februari 2017, DRU Cultuurfabriek in Ulft

Een goed gevulde dag in Ulft

We gaan voor de derde keer naar dit tweejaarlijkse festival in de DRU Cultuurfabriek in Ulft. We zijn wat laat door het slechte weer, waardoor het inzingen is al begonnen wanneer we aankomen. Na het bekijken van het programma besluiten we ’s morgens in de Rabobankzaal alle optredens te bekijken en ’s middags in de Conferentiezaal. Vooral in deze laatste zaal komen, vinden wij, de groepen goed tot hun recht, omdat er geen zaalversterking is. Voor het eerst is er voor de groepen de gelegenheid om 2 keer voor een jury op te treden. En dit in 3 zalen. De Popzaal slaan wij over, omdat je met 3 zalen nu eenmaal keuzes moeten maken en de meerderheid van de groepen die daar optreden ons niet bekend zijn.

De eerste groep die optreedt is Notes met individuele microfoons. Ze zetten een mooi optreden neer waar je duidelijk aan kan zien dat ze dat ze gedreven bezig zijn. Helaas staat de begeleidingsband veel te hard ten opzichte van de zang. Echt zonde van dit mooie optreden en leuke nummers. Ook voor de 3 groepen die volgen geldt dat de piano veel te hard versterkt is in verhouding tot de zang.

De Jazzy Women zingen allemaal nummers die voor mij prima te genieten zijn, mooie arrangementen en prima gezongen, zeker Chili con carne. Bij Popcorn is de begeleiding, op de piano na, prima. Met mooie arrangementen met voor mij een mooi gezongen Rolling in the deep als uitschieter.

RepeatSwing Coöperation begint hun optreden met een erg mooie Bondmedley wat als enige nadeel heeft dat ze maar 3 nummers zingen, veel te weinig voor deze groep. Voor al deze groepen geldt wat mij betreft wel dat ze meer met uitstraling mogen doen en iets meer laten zien dat ze het leuk vinden om te zingen.

Wat uitstraling en plezier betreft mankeert er niets aan het optreden van VPS KeK. Dat spat er vanaf met leuk repertoire en vooral het Weerkommen is een bijzonder mooi nummer. Ook Vocal Group XXL zet een zeer gedegen optreden neer. Wat mij betreft klopt hier alles bij, leuk repertoire, prima gezongen, goede uitstraling per nummer. Toppie.

Tijdens de lunch gaan we in de Rabobankzaal kijken naar het optreden van Hatikwa, een jonge groep onder leiding van David de Geus. Een leuk optreden met leuke nummers, maar ook hierbij de piano en de begeleiding te hard. Hierdoor wordt er op een gegeven moment bijna meer geschreeuwd dan gezongen. Dat is niet erg als het nummer daarom vraagt, maar niet dat het afgedwongen wordt door de begeleiding, jammer.

Na de pauze gaan we naar de Conferentiezaal waar Zippa als eerste optreedt, met individueel versterkte microfoons. Een goed optreden met mooie nummers, zang onderling goed in balans, het totale volume zou wat minder mogen. On Cue zingt heerlijke nummers tijdens hun mooie optreden met voor mij als uitschieter Mas Que Nada. Vervolgens zet Vocal Group XXL ook hier weer een strak optreden neer met o.a. het prachtige Another love. De Mannen zetten een leuk optreden neer met o.a. een zeer mooi gezongen Dochters. Bij het optreden van EigenWijs springt Mu Ruoktu er uit, mooi krachtig nummer. Na een korte pauze betreedt Half Past Nine het podium en zet een mooi optreden neer met als afsluiter het bijzondere La la latch een echt kippenveluitvoering, heerlijk. Na de mooie optredens van No Romeo’s, Mikst Up en nogmaals VPS KeK houden we het voor gezien.

FlevoxMoe maar voldaan gaan we naar beneden en praten nog gezellig na met diverse mensen. Daar kregen we te horen dat we toch wel een aantal leuke en goede optredens in de andere zalen gemist hadden. O.a. Flevox en Repeat werden als zeer positief omschreven. Dat is natuurlijk jammer, maar onvermijdelijk met zoveel groepen en zalen. Er was dit jaar een groot aanbod van workshops, die druk bezocht werden door de vele groepen. Zeer positief allemaal, al had dit als nadeel dat sommige groepen voor een vrijwel lege zaal optraden. Verder een compliment voor de organisatie en iedereen bedankt voor weer een geweldige dag zeer diverse muziek en mooie optredens en misschien wel tot ‘volgend jaar’?