BALK Festival Oost

Gehoord en gezien: Balk Festival Oost, zaterdag 9 februari 2019, Dru-Cultuurfabriek in Ulft

Voor de vierde keer ga ik vandaag naar dit festival dat elke twee jaar in de Dru-Cultuurfabriek plaatsvindt. Dit keer per bus en trein, wat er voor zorgt dat ik voor half zeven al over straat loop naar de bus. De reis gaat vlot en tegen half tien stap ik ruim op tijd in Ulft uit de bus.

Bij binnenkomst word ik welkom geheten door Ben en ontvang ik een polsbandje en programma. Na die bekeken te hebben, besluit ik vandaag in de Conferentiezaal door te brengen waar de meerderheid van de groepen a cappella zal optreden. Ze zijn dit jaar teruggegaan naar twee zalen, wat de keuze makkelijker maakt. Het inzingen begint wat later omdat het even duurt voordat iedereen de Rabobankzaal binnen gekomen is. Na het welkomstpraatje zoemen we lekker in onder leiding van Rohan Poldervaart en hij vervolgt het inzingen met het refrein van Sweet Dreams van Eurythmics, heerlijk. Na deze fijne opening ga ik naar de Conferentiezaal.

Er is deze keer geen jury, wel zijn er zeven coaches die elk workshops geven aan een aantal groepen. Elke groep verzorgt dus een optreden én volgt een workshop.

De BlueBird Voices is een nieuwe groep, dit is hun eerste optreden op een festival. Ze zingen mooie, maar lastige arrangementen en zijn duidelijk wat gespannen. Bij het eerste nummer is de VP wat te hard maar het is een veelbelovend begin van deze groep en het festival. Hierna laten de vrouwen en mannen van Lage Dames Hoge Heren horen hoe je kan klinken als je al jaren samen zingt. Ze hebben een geweldige sound en klinken top. Ze zingen gelijk een van mijn favoriete nummers: Say, echt genieten. Bij sommige nummers zou er iets meer dynamiek in mogen, maar verder super.

Half Past Nine zijn oudgedienden die er twee jaar geleden ook bij waren. Weer met mooie nummers, al pakt het arrangement van Ik hou van mij me niet. Maar een prachtig nummer en de kwaliteit spat er van af. Dat geldt ook voor Soundscape. Geen a cappella, maar ook weer een mooi repertoire en ze zijn duidelijk - zoals de meeste groepen - bezig met wat ze zingen met verschillende choreo's per nummer. De groep NOIR heeft een ook een prachtige klank en er wordt goed gezongen met een mooi repertoire. Ze zouden een hele stap kunnen maken als ze zonder mappen gaan zingen. Voor de laatste twee nummers ga ik weg, want ik heb trek.

In de lunchruimte kom ik onder meer Sjoerd Jansen tegen, één van de coaches. Ik vraag hem of hij het naar de zin heeft - 'jazeker' - en hoe hij de workshop aanpakte. Hij begint met te vragen aan de groepen welke drie redenen ze hebben om het nummer, waar ze aan zullen werken, te willen zingen. En wat ze goed vinden gaan bij het zingen van dat nummer. Van daaruit werkt hij verder, volgens één van de groepen vol enthousiasme. Aan één van de leden van Eigenwijs vraag ik naar hun workshop en ze zei dat Tijs Krammer hun veel tips en suggesties heeft gegeven. Ze gingen die vandaag niet toepassen bij hun nummer, maar op de komende repetitie zouden ze aan de slag gaan met de suggesties waar ze zich in konden vinden.

Verder spreek ik even met Bianca van Dreumel, één van de organisatoren die dankzij haar werk als - onder meer - kooregisseur in de organisatie van BALK Festival Oost terechtgekomen is. Leuk al die enthousiaste mensen. De organisatie is trouwens weer helemaal top.

Rumor Has ItNa de middag begint de groep Rumor Has It in de Conferentiezaal met onder meer het nummer Run To You. Toppie! De zes jonge vrouwen krijgen terecht een staande ovatie, kippenvel. Zippa zet een goed optreden neer, alleen het totale geluid mag wat helderder. Het niveau is erg hoog vandaag. Dat laat ook Vocal Group Kaleidoscope horen. Mooie nummers en lastige arrangementen, al sneeuwt een aantal solo’s wat onder ten opzichte van de rest van de groep.

En dan komt de reden waarom ik vanochtend zo vroeg opstond. Niet echt waar natuurlijk, maar VPS KeK springt er voor mij wel uit. Ze zetten weer een heerlijk optreden neer. Lekkere nummers, met Ik vind je kek en Weerkommen als hoogtepunten, genieten. Vocal Group XXL is nog steeds een plezier om naar te luisteren, Mia kon erg genieten van hun mooie arrangementen en nummers. Als laatste is er een optreden van Eigenwijs, ook weer een hoge kwaliteit, mooi. Het is de vierde groep vandaag onder leiding van Rogier IJmker. Mooi om te zien dat elke groep toch zijn eigen identiteit en stijl heeft, ook al hebben ze dezelfde dirigent.

King RosewoodBij de Rabobankzaal spreek ik nog even met Marcelle Immerzeel, de presentatrice vandaag in deze zaal. Ik vraag wat ik daar gemist heb. Ze vertelde me dat er ook in de Rabobankzaal erg mooie optredens zijn geweest en dat vooral No Romeo’s en Repeat eruit sprongen. Als afsluiter treedt de groep King Rosewood op: drie zangeressen die, begeleid door een akoestische gitaar, eigen werk en covers zingen. Fijne muziek en prachtige zang, maar wat te rustig volgens mijn buurman. Hierna natuurlijk de bedankjes en de afsluiting van het festival. Langzaam loopt het gebouw leeg en gaat een groepje nog eten in het schaftlokaal. Heerlijke stampotten met worst en speklapjes. Tot slot: heel gezellig praten met diverse mensen. Daarna de lange weg terug naar huis. Het is weer een geslaagde dag geweest.

Hans Koelemij, Balkenier