What's hot? volgens Marty van der Staak

 

Marty van der StaakMarty van der Staak  begon ooit op achtjarige leeftijd met trompet te spelen in de plaatselijke harmonie. Daarna werd hij lid van het plaatselijke jongerenkoor, eerst als zanger, later als pianist, drummer of bassist al naar gelang er nodig was. Als afgestudeerd, maar tevens werkeloos leraar Nederlands (we hebben het dan over de jaren '80) besluit hij een tweede studie op te pakken: HaFaBra directie. Eind jaren tachtig studeert hij met de Shell harmonie in Amsterdam af behaalt vervolgens het diploma Koordirectie lichte muziek in Utrecht. Van zijn hand verschenen bewerkingen voor jeugdorkest en meer dan 200 arrangementen voor pop- en jongerenkoren waaronder ook een Mis voor Popkoor. Voorts schreef hij ruim 100 close harmony- arrangementen, veelal voor groepen waar hij ook muzikaal leider van was.

Verder heeft Van der Staak veel affiniteit met toneel en theater. Zo was hij medecomponist van een achttal musicals, arrangeerde hij topmusicals als De Man van la Mancha, Anatevka (Fiddler on the Roof) en Les Miserables en bewerkte hij de complete opera Carmen van Bizet voor kleine bezetting en maakte hij een moderne bewerking van Mendelssohns A midsummernight's dream. Verder was hij betrokken bij de opname en productie van een flink aantal CD's. In 2006 schreef hij de backing vocals voor Ad Grootens (Pater Moeskroen) Eilandskind. In 2007 schreef hij zeven arrangementen voor Cor Bakkers tweede CD met Laccorda en verscheen een van die arrangementen op de duetten-cd Samen met Dre van André Hazes.


Soms lukt het wel, soms lukt het niet, maar we blijven doorgaan!

A cappella muziek begint voor mij, als mijn vrouw Anne gaat zingen bij Just Us. Mijn toenmalige collega Angelo Smulders schreef en arrangeerde al voor a cappella zang en na een avondvullend concert ervan, ging er een nieuwe wereld voor me open. Tot die tijd schreef ik al wel voor popkoor (de geijkte vierstemmige bezetting met instrumentale begeleiding), maar dit was nieuw.

 

Vaak is het werken als arrangeur/dirigent eenzaam. Twintig jaar geleden waren er veel minder a cappellagroepen en was een en ander nog niet zo goed georganiseerd als nu. Momenteel bevind ik me in het gelukzalige gezelschap van twee andere arrangeurs waarmee ik bijna wekelijks samenwerk. In Mooche schrijven drie kerels arrangementen en studeren die zelf met de groep in. Er wordt kritisch gespiegeld en dat komt het totaal alleen maar ten goede. Mijn advies aan alle groepen is dan ook: Haal af en toe een ander voor de groep, soms staar je je blind op iets en is een vreemd oor voor de groep enorm verhelderend.

 

Arrangementen waar ik warm voor loop? Ooit kreeg ik met The Groove Factory van Darmon Meader (New York Voices) een speciale vermelding voor mijn arrangement van Straight to your heart van Sting. Dat is dan achteraf erkenning dat je wel iets redelijk aardig gedaan hebt. Modern world van Anouk en Wicked world van Laura Jansen zijn eenvoudige bewerkinkjes, maar doen het heel goed bij publiek. Zelf erg goed gelukt vind ik bijvoorbeeld I wanna be evil van She got game, Walk between the raindrops van Donald Fagen en Dat dere van Brown & Timmons

 

En nee, het lukt me ook niet altijd. Soms werkt iets gewoon niet en dan is het ook gewoon goed om het aan de kant te leggen.

Momenteel werken we aan A minute on your lips van The Real Group en Eleanor Rigby zoals gezongen door Witloof Bay. Ja, dat zijn dan wel weer hele mooie arrangementen. Alleen al het streven om ooit in de buurt te komen van zulke arrangementen is al genoeg om de pen weer op te pakken (tegenwoordig vaak de muis) en weer aan de slag te gaan.

 

http://www.youtube-nocookie.com/watch?v=8sb1qrBKE8I (Walk between the raindrops)

http://www.youtube-nocookie.com/watch?v=EDP2JlrzXpk (Wicked world)

 

Delen: