Regieworkshop Bas Groenenberg

 

Weet wat je zingt

- tekstbeleving
- articulatie
- inleving in een nummer

- projectie op de zaal
- afstemming van voorgaande elementen met het hele koor

4 maart 2017

Bij het uitvoeren van muzikaal repertoire zijn bovenstaande elementen, naast alle muzikale aspecten, essentieel- wil een nummer over komen op het publiek. Een solo-artiest zal hier altijd de benodigde aandacht aan geven.

 

Bas GroenenbergWanneer een koor/ensemble nummers brengt, is het heel belangrijk om ervoor te zorgen dat alle ensemble/koorleden weten wat er met het nummer gedaan moet worden om een eenduidige interpretatie te krijgen. Met name bij grote koren is dit een uitdaging. Hoe zorg je er voor dat elke individueel koorlid uit de verf komt en weet wat hij moet doen en hoe bereik je dat hierdoor dat de hele groep in zijn grootte een bijzondere uitstraling en zeggingskracht krijgt?

 

Deze masterclass wil hierin een handreiking doen, in de vorm van bijvoorbeeld fysieke en vocale opwarmingsoefeningen die je kunnen helpen om bewust te worden van elkaar als groep en beter naar elkaar te luisteren.

Vervolgens wordt aan de hand van een nummer ingegaan op de inhoud ervan en gaan we streven naar een eenduidige eindinterpretatie. Daarna wordt aan de slag gegaan met het nummer zelf; per regel zal stilgestaan worden bij de inhoud en interpretatie en welke middelen er zijn om deze tot uiting te brengen.

 

Bewegen mag!

In de middag wordt gewerkt aan regie/staging voor grote koren. Bewegen bij een nummer is leuk! Het verhoogt het plezier van de zanger én het publiek.
Maar er zijn valkuilen: de choreografie wordt gebarentaal, de bewegingen kloppen niet bij het nummer, of nog erger: de koorleden moeten bewegingen doen die ze niet aankunnen en zo gaat de choreo ten koste van de muzikaliteit.

 

In deze masterclass laat ik in een aantal eenvoudige opstellingen en bewegingen zien, hoe effectief simpele toevoegingen kunnen zijn en optimaal resultaat kunnen opleveren- door de grootte van het koor. De magie van een grote groep zangers waarbij elk individueel koorlid in zijn eigenheid bijdraagt aan de uitstraling en overtuigingskracht van het grote koor.

Daarna gaan we aan de slag met twee (door het koor ingestudeerde) nummers.

Het eerste nummer zal ik zetten in regie/choreografie. De opbouw van een choreo wordt duidelijk, wat is een heldere manier om het aan te leren en wat is het effect op het optreden van het koor. Wat voegt het toe aan het nummer- en wat zijn de valkuilen.

Het tweede nummer zal er een regie/choreografie worden aangeleerd waarbij het koor van zijn plaats komt. Met simpele, andere opstellingen van het koor kan optimaal effect worden bereikt en wanneer dit af en toe wordt toegepast in een concert- kan dat een enorme dynamiek en variatie aan het optreden geven.

 

Delen: